Vigtigheden af at have en god vicevært
Med mindre i er en ejendom, der blot har en studerende til at komme og vaske jeres trapper en gang i mellem vil jeres vicevært med stor sandsynlighed være den person, der kender jeres ejendom bedst, hvis han ellers er god til sit job. Han vil vide om bygningen er sund eller om der er områder, der kræver til en kærlig hånd. Han vil ofte også være den der kender beboerne bedst også.
Derfor er det ikke helt ligegyldig, hvem der sættes til at udføre viceværtfunktionen. Inden en bestyrelse vælger en vicevært, er det en god ide at starte med at finde ud af, hvilke opgaver man ønsker at viceværten skal udføre. Skal det være en der skal være med når der er ud og indflytning, er det en person som skal kunne råde, vejlede og evt også kunne lave mindre reparationer på bygningen, skal det måske være en hel anden type i skal ansætte. Når i har det på plads kan i undersøge de forskellige muligheder.
Få mere end et tilbud
Når i har fundet ud af hvad jeres behov er kan i undersøge markedet. I kan vælge at ansætte en person eller et firma. Firmaet kan enten være et enkeltmandsfirma eller et ejendomsservicefirma. Uanset om i vælger den ene eller anden løsning, er det en god ide at få flere tilbud og også bede om referencer, så i kan undersøge om firmaernes andre kunder er glade og tilfredse. Flere tilbud gør det også muligt at vurdere prisniveauet og om i har råd til at betale eller måske ligefrem kan få mere for det afsatte beløb. Det er vigtigt uanset at i får en aftale der er så tilstrækkelig løs til, at det både kan blive isvinter eller stormflod, uden at i skal af med en ekstra formue til selskabet.