Måske trænger din undervisning i VBA til fornyelse?
Her er der ikke bare tale om, at du som underviser i VBA skal vide, hvad der rør sig ved udviklingen af dette program, for det skal du selvfølgelig altid have sat dig ind i, så det ikke kommer til at hedde sig ude i byen, at du underviser i noget afdanket materiale, der intet hold i nutiden har.
Men det kan handle om, at selve din undervisningsmetode måske halter bagefter i fornyelse, fordi du tænker, at så længe du får formidlet emnet spændende nok, så må det være sekundært, hvor eksplosion, anderledes og ekstra interessant din undervisning er.
Kursisterne får trods alt gode karakterer, og de efterlader feedback af den gode slags, men på det seneste har du set et fald i karaktererne, og feedbacken var ikke lige så flot, som den tidligere var.
Du tilskriver dette, at det må være kulturen hos nyere kursister, der forventer mere, end de tidligere gjorde.
Omvendt får det dig dog også til at kigge lidt indad og få tid til refleksion: hvornår fornyede du egentlig undervisningen?
Er du ikke selv gået lidt i stå med det?
Ligner dine kurser efterhånden ikke altid hinanden?
Kan du ikke selv mærke, at du kører lidt på autopilot?
Selv dine indstuderede vittigheder giver ikke den samme genklang i undervisningslokalet, som det tidligere gjorde.
Så kan det på dette tidspunkt måske være på sin plads og ikke bare kigge ekstra nærmere på den feedback, der er blevet efterladt, men måske også dele nogle spørgeskemaer ud efter undervisningen og sige, at de skal besvares, før man kan gå.
Senere kan man så invitere nogle af de kursister ind til en samtale, hvor man får mere dybdegående og personlig feedback.
Ud fra dette kan man så bedre få en fornemmelse af, hvad der ønskes, kontra hvad man gør nu som underviser.