Hårfin grænse mellem fornyelse og gentagelse af kurser i VBA
Det giver sig selv, at hvis man skal følge med tiden og giver et kursus i et givent program, så skal man undervise i det nyeste på området, så kursisterne føler, at de får den mest egnede og passende viden med hjem, der kan bruges i et godt stykke tid fremover, så man føler sig fremtidssikret – i det mindste for et stykke tid.
Se bare her fra 4D.dk, hvordan de udbyder kurser i VBA af den nyeste af slagsen: https://www.4d.dk/kurser/office/vba
Det duer jo ikke, at man kun lige indfører kursisterne i noget viden, der kun er relevant i et par måneder, indtil den nyeste udgave af programmet kommer ud. Så kan det bedre svare sig at rykke kurset, så man forsvarligt kan undervise i noget, der er tidssvarende.
Er nogle kursister virkelig desperate for at lære noget om VBA i forbindelse med en jobsamtale, hvor det måske ikke handler om at vide det nyeste, men bare have en forståelse for programmet, eller man bare overfladisk vil lære, hvad programmet går ud på, uden man behøver vide det nyeste, så kan der måske gøres en undtagelse.
Desuden handler det jo også om at gøre undervisningen nærværende og spændende, om det så er nemmest at forklare om dette program via tavleundervisning eller ved at uddele nogle opgaver – måske en kombination af disse.
Det skal jo ikke ende som et forgøglet show, for kursisterne betaler trods alt for at blive klogere, men det er også klart, at undervisningen skal være interessant, så man som kursist ikke døser hen og glemmer, hvad der foregår ved tavlen.
Derfor er det måske en god idé fra kursusudbydernes side at evaluere løbende og mindst en gang om året, hvordan man implementerer det nyeste ved programmerne samt udvikler ens kurser, uden man ender med helt at forvandle kurset til noget ugenkendeligt.